zurück zur Startseite
Zentrale Tel.: 06221-560
Abteilung Allgemeinmedizin und Versorgungsforschung

Veröffentlichungen 2014 – 2015

 

2015

 

Mahler C, Giesler M, Stock C, Krisam J, Karstens S, Szecsenyi J, Krug K. Confirmatory factor analysis of the German “Readiness for Interprofessional Learning Scale”. In Press: J Interprof Care

 

Berger S, Mahler C, Schultz J-H, Szecsenyi J, Götz K. Collaborative decision-making - a normative synthesis of decision-making models in health care. In Ethics and Professionalism in Healthcare: Transition and Challenges. Eds Salloch S, Sandow V, Schildmann J, Vollmann J. Farnham U.K.: Ashgate. In Press (http://www.ashgate.com/isbn/9781472479532)

 

Berger S, Mahler C, Krug K, Szecsenyi  J, Schultz J-H. Evaluation of interprofessional education: lessons learned through the development and implementation of an interprofessional seminar on team communication for undergraduate health care students in Heidelberg - a project report. GMS Z Med Ausbild. In press.(Themenheft "Interprofessionelle Ausbildung").

 

Schoon K, Mahler C, Szecsenyi J, Karstens S. Das Seminar „Audio- und Videodokumentation“ im Bachelor-Studiengang Interprofessionelle Gesundheitsversorgung: Die Erarbeitung von Grundlagen für einen zielgerichteten Einsatz im Studienverlauf. Pädagogik der Gesundheitsberufe.2015 (4):

 

Mahler C, Berger S, Reeves S. The Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS): A problematic evaluative scale for the interprofessional field. J Interprof Care. 2015 Jul;29(4):289-91

 

Walkenhorst U, Mahler C, Aistleithner R, Hahn EG, Kaap-Fröhlich S, Karstens S, Reiber K, Stock-Schröer B, Sottas B. Position statement GMA Comittee – “Interprofessional Education for the Health Care Professions”. GMS Z Med Ausbild. 2015;32(2):Doc22. DOI: 10.3205/zma000964, URN: urn:nbn:de:0183-zma0009647 http://www.egms.de/static/de/journals/zma/2015-32/zma000964.shtml

 

Berger S, Götz K, Schultz J-H., Szecsenyi J, Mahler C. Overcoming barriers to anchor interprofessional education in health cur-ricula: the Heidelberg story.EIPEN -  25 6 – 28.8. Nijmegen, Niederlande

 

Homberg A, Kaap-Fröhlich S, Karstens S, Mahler C. Evaluation einer interprofessionellen Lehreinheit zu berufsspezifischen Theorien und Modellen im Studiengang Interprofessionellen Gesundheitsversorgung  B.Sc.Tagung Health Universities, 11 – 13.9.2015 Winterthur, Schweiz

 

Klafke N, Homberg A, Glassen K, Mahler C. Onkologische Patienten ganzheitlich versorgen –Evaluation einer komplementärmedizinischen Lehreinheit für Studierende im Bachelorstudiengang Interprofessionelle Gesundheitsversorgung
Tagung Health Universities, 11 – 13.9.2015 Winterthur, Schweiz

 

Karstens S, Göbelbecker J, Szecsenyi J, Mahler C. Die CanMEDS als Ordnungsrahmen für die Reflexion der interprofessioneller Kompetenz-entwicklung von Studierenden
GMA Leipzig, 1. – 3. Oktober 2015, Leipzig http://www.egms.de/static/en/meetings/gma2015/15gma196.shtml

 

Berger S, Hermann K, Karstens S, Mahler C. Sensibilisierung von Studierenden für interprofessionelle Zusammenarbeit durch ein interprofessionelles Fachenglisch-Seminar
GMA Leipzig, 1. – 3. Oktober 2015, Leipzig http://www.egms.de/static/en/meetings/gma2015/15gma092.shtml  

 

Nöst S, Mahler C, Götz K. Qualitative Methoden für Gesundheitsberufe - Ein Anwendungsbeispiel.
GMA Leipzig, 1. – 3. Oktober 2015, Leipzig. http://www.egms.de/static/en/meetings/gma2015/15gma222.shtml

 

Karstens S, Mahler C, Bader L ,Rauch G, Ottawa G, Schüler A. SchuB’ert (Schulungsmaterial zur Blutzuckermessung) –Forschung im Studium erfahren.
GMA Leipzig, 1. – 3. Oktober 2015, Leipzig. http://www.egms.de/static/en/meetings/gma2015/15gma132.shtml

 

Kohlhaas A, Götz K, Berger S, Mahler C, Högsdal N, Steinhäuser J. Existenzgründung Praxis – spielerisch gegen Niederlassungsbarrieren (ExPrax). Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Leipzig. 30 September – 3 October 2015. http://www.egms.de/static/en/meetings/gma2015/15gma206.shtml

 

Berger S, Mahler C, Schultz J-H, Szecsenyi J, Götz, K. Structures and processes of interprofessional decision-making: a qualitative study with medical and interprofessional health care students. Ethics and Professionalism in Health Care. Backgrounds, Frameworks, Challenges. International conference for young scholars. Institute for Medical Ethics and History of Medicine. Ruhr University Bochum, Germany. 9 – 13 February 2015.

 

Berger S, Matters E. Building cross-cultural bridges through nursing education: the impact of a five week Australian clinical placement on German nursing students and their host organization. International  Council of Nurses Conference (ICN) . Seoul, Republic of Korea. 19-23 June 2015.

 

Berger S, Götz K, Schultz J-H, Leowardi C, Szecsenyi J, Mahler C.  Anchoring interprofessional education in undergraduate health curricula: the Heidelberg story. 4th European Conference on Interprofessional Practice & Education (EIPEN). Nijmegen, Netherlands. 26 - 28 August 2015.

 

Berger S, Mahler C, Schultz J-H, Szecsenyi J, Götz, K. Creating a learning environment to foster (inter)professionalism: the Heidelberg story. 17th Rijeka Days of Bioethics. Medical Faculty of Rijeka, Croatia. 12-13 June, 2015.

 

Mahler C, Schoon K, Ose D, Szecsenyi J, Karstens S. Acquiring skills and competencies for life-long learning: integrating video documentation in health care curricula. In: 4th Research in Medical Education (RIME) Symposium 2015. München, 19.-21.03.2015. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2015. DocP25. DOI: 10.3205/15rime40, URN: urn:nbn:de:0183-15rime401
http://www.egms.de/en/meetings/rime2015/15rime40.shtml

 

Berger S, Burian M, Schiessling S, Leowardi C, Mahler C, Ose D, Kadmon M. Facilitating communication competency: an interprofessional seminar on medical error communication. In: 4th Research in Medical Education (RIME) Symposium 2015. München, 19.-21.03.2015. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2015. DocP31. DOI: 10.3205/15rime42, URN: urn:nbn:de:0183-15rime420
http://www.egms.de/en/meetings/rime2015/15rime42.shtml

 

Berger S, Mahler C, Schultz JH. Overcoming barriers to anchor interprofessional education in health curricula. In: 4th Research in Medical Education (RIME) Symposium 2015. München, 19.-21.03.2015. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2015. DocP44. DOI: 10.3205/15rime51, URN: urn:nbn:de:0183-15rime515
http://www.egms.de/en/meetings/rime2015/15rime51.shtml

 

 

 

 

 2014

Mahler  C, Berger S, Suchy D, Schwarzbeck V, Mink J, Szecsenyi J, Schultz J-H. „Wichtig ist, dass es weiter geführt wird“: Die Perspektive der Dozenten zur Durchführung interprofessioneller Lehrveranstaltungen. Poster auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Hamburg, 25.-27.09.2014. http://www.egms.de/static/en/meetings/gma2014/14gma153.shtml

 

Mahler C, Rochon J, Karstens S, Szecsenyi J, Hermann K. Internal consistency of the readiness for interprofessional learning scale in German health care students and professionals. BMC Medical Education 2014 14:145. doi:10.1186/1472-6920-14-145

 

Mahler C, Gutmann T, Karstens S, Joos S. Begrifflichkeiten für die Zusammenarbeit in den Gesundheitsberufen – Definition und gängige Praxis. GMS Z Med Ausbild 2014; 31(4):Doc40 (20141117) - doi: 10.3205/zma000932 http://www.egms.de/static/de/journals/zma/2014-31/zma000932.shtml 

 

Mahler C, Berger SJ, Karstens S, Campbell S, Roos M, Szecsenyi J. Re-profiling today's health care curricula for tomorrow's workforce: establishing an interprofessional degree in Germany. J Interprof Care. 2014; Nov 12:1-3. - doi: 10.3109/13561820.2014.979980  

 

 

Select languageSelect language
Print Diese Seite per E-Mail weiterempfehlen