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Allgemein-, Viszeral- & Transplantationschirurgie

Chirurgische Studien - rekrutierend, monozentrisch:

GHOST
Ghost-ileostomy versus conventional loop ileostomy in patients undergoing low anterior resection for rectal cancer – the GHOST-trial
Indikation

Patients undergoing elective low anterior resection for rectal cancer

Ziel der Studie
To evaluate the safety and feasibility of a ghost ileostomy compared to conventional loop ileostomy in patients undergoing elective low anterior resection for rectal cancer
StudienleiterProf. Dr. med. Markus K. Diener
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Haperpact
Hand-Assisted laparoscopic donor nephrectomy PERiumbilical versus Pfannenstiel incision and return to normal physical ACTivity: A Randomized Clinical Trial: HAPERPACT trial
Indikation

Living kidney donors undergoing hand assisted laparoscopic donor nephrectomy

Ziel der Studie
Return to normal physical activity
StudienleiterPD Dr. med. Yakup Kulu
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PancER
Conventional partial pancreatoduodenectomy versus an uncinate first, extended partial pancreatoduodenectomy approach for the resection of pancreatic head ductal adenocarcinoma (PancER)
Indikation

Suspected pancreatic ductal adenocarcinoma of the pancreatic head

Ziel der Studie
To investigate whether extended pancreatoduodenectomy including an uncinate first approach, a modified Kocher maneuver and radical systematic mesopancreatic dissection significantly improves pathologic resection margins compared to conventional pancreatoduodenectomy.
StudienleiterPD Dr. med. André L. Mihaljevic
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PANDRA II
Vergleich zwischen abdomineller Drainageneinlage mit keiner Drainageneinlage nach offener oder laparoskopischer Pankreaslinksresektion
Indikation

Patienten mit malignen und benignen Erkrankungen des Pankreaskorpus oder Pankreasschwanzes, die für eine Pankreaslinksresektion geplant sind

Ziel der Studie
Evaluation des Comprehensive Complication Index (CCI) [1] auf Basis der Analyse der chirurgischen Gesamtkomplikationsrate nach der Clavien-Dindo Klassifikation [2] nach offener oder laparoskopischer Pankreaslinksresektion.
StudienleiterProf. Dr. med. Thilo Hackert
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PriMalStHep
Randomisiert kontrollierte Studie zur Verwendung des Pringle Maneuvers zur Verringerung des Blutverlustes während der Stapler Leberresektion
Indikation

Patienten mit Indikation zu Hemihepatektomie

Ziel der Studie
Verringerung des Blutverlustes
StudienleiterProf. Dr. med. Peter Schemmer
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Klinisches Studienzentrum der Chirurgie (KSC)
Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg
Im Neuenheimer Feld 110
69120 Heidelberg

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