Kliniken &… Institute Zentrum für… Infektions- und… Forschung Echinokokkose

Echinokokkose


Zystische Echinokokkose

Stojkovic, M., Adt, H.-M., Rosenberger, K., Boubaker, G., Hernandez-Gonzalez, A., Junghanss, T., Zwahlen, M. and Siles-Lucas, M. (2017), Follow-up of surgically treated patients with cystic echinococcosis: can novel recombinant antigens compete with imaging? Analysis of a patient cohort. Trop Med Int Health, 22: 614–621. doi:10.1111/tmi.12859

Stojkovic M, Rosenberger KD, Steudle F, Junghanss T (2016) Watch and Wait Management of Inactive Cystic Echinococcosis – Does the Path to Inactivity Matter – Analysis of a Prospective Patient Cohort. PLoS Negl Trop Dis 10(12): e0005243. https://doi.org/10.1371/journal.pntd.0005243

Stojkovic M, Junghanss T, Veeser M, Weber TF, Sauer P (2016) Endoscopic Treatment of Biliary Stenosis in Patients with Alveolar Echinococcosis – Report of 7 Consecutive Patients with Serial ERC Approach. PLoS Negl Trop Dis 10(2): e0004278. https://doi.org/10.1371/journal.pntd.0004278

J. Mueller, M. Stojkovic, A. K. Berger, K. D. Rosenberger, C. L. Schlett, H.-U. Kauczor, T. Junghanss, T. F. Weber (2016) How to not miss alveolar echinococcosis in hepatic lesions suspicious for cholangiocellular carcinoma. Abdom Radiol (2016) 41: 221. doi:10.1007/s00261-015-0561-2

K. Martakis, T. Junghanss, F. Körber, T. Simon, M. Stojkovic (2015) Zystische Echinokokkose mit hepatischer und thorakaler Manifestation bei einer adoleszenten Patientin. Klin Padiatr 2015; 227(01): 38-40. DOI: 10.1055/s-0034-1394415

Marija Stojkovic, Thomas Junghanss, Chapter 26 - Cystic and alveolar echinococcosis, In: Hector H. Garcia, Herbert B. Tanowitz and Oscar H. Del Brutto, Editor(s), Handbook of Clinical Neurology, Elsevier, 2013, Volume 114, Pages 327-334, ISSN 0072-9752, ISBN 9780444534903.

Junghanss T, Bialek R, Kern P, Stojković M, Tappe D, Kapital 30 – Echinokokkose. In: Deutsche Gesellschaft für Pädiatrische Infektiologie (DGPI) Infektionen bei Kindern und Jugendlichen, 6. vollständig überarbeitete Auflage, 2013, Seite 232 – 236, Georg Thieme Verlag, ISBN 978-3-13-144716-6

Stojković M, Gottstein B, Junghanss T, Section 10, Chapter 56:  Echinococcosis. In: Manson's Tropical Diseases, 23rd Edition, Saunders (W.B.) Co Ltd (Verlag), 978-0-7020-5101-2 (ISBN)

Alveoläre Echinokokkose

Bruno Gottstein, Marija Stojkovic, Dominique A. Vuitton, Laurence Millon, Audrone Marcinkute, Peter Deplazes (2015) Threat of alveolar echinococcosis to public health – a challenge for Europe. Trends Parasitol 31(9): 407-412.

Stojkovic M, Mickan C, Weber T, Junghanss T. Pitfalls in diagnosis and treatment of alveolar echinococcosis: a sentinel case series. BMJ Open Gastroenterology. 2015;2(1):e000036. doi:10.1136/bmjgast-2015-000036.

NIH R 34 Clinical Trial Planning Grant

Finanzierung:   U.S. National Institutes of Health
Laufzeit:            09/2010 – 08/2011
WissenschaftlerInnen (Sektion Klinische Tropenmedizin):  T. Junghanss, M. Stojkovic
Kooperationspartner:
  -  S. Luntz, KKS, Deutschland
  -  E. Brunetti, Universitá degli studi di Pavia, Italien
  -  H. Garcia, Universidad Peruana Cayetano Heredia, Peru
  -  S. Santivanez, INPPACE, Peru
  -  R. Gilman, Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, Baltimore MD, USA
  -  M. Zwahlen, University of Bern, Schweiz

The specific aims of the R34 planning grant are to develop the protocol, SOPs and related trial documents for a Phase 2 clinical trial of stage-specific treatment of cystic echinococcosis (EchinoTrial) and to select the trial sites in Peru. The main study is a pragmatic randomised controlled trial to determine the efficacy, safety and relapse rate of the four currently available treatment modalities of uncomplicated hepatic CE cysts stratified by cyst stage as defined by the WHO ultrasound classification 2002 [Phase 2 stage-specific clinical trial (main study)]. Given the extraordinary clinical complexity of CE, treatment standardization requires the exclusion of patients with complicated cysts in need of individualized therapy. Patients with complicated CE cysts (e.g. cysto-biliary fistulas, cyst rupture, secondary bacterial infection) will be investigated in a prospective observational non-comparative study arm (substudy). The trial site in Peru offers access to a highly endemic population for CE. The expected outcome of this trial will create a solid evidence base for the allocation of available treatment modalities on cyst stage level, will help to avoid unnecessary treatment of inactive cysts and will define the long term prognosis after treatment (relapse rate).

The submission of the trial protocol and application for a "Clinical trial implementation grant" was due in January 2012.

Finanzierung: Bonusmittel
Laufzeit: 2004 - 2009
WissenschaftlerInnen (Sektion Klinische Tropenmedizin): M. Stojkovic, T. Junghanss
Kooperationspartner:
● M Zwahlen, Department of Social and Preventive Medicine, University Bern, Bern, Schweiz
● CM Cretu, "C. Davila" University of Medicine and Pharmacy, Colentina Teaching Hospital, Bucharest, Rumänien
● D Dogru, Hacettepe Medical University Hospital, Pediatric Pulmonary Medicine, Ankara, Türkei
● J El-On, Department of Microbiology and Immunology, Ben Gurion University of the Negev, Beer Shiva, Israel
● A Göcmen, Department of Pediatrics, Hacettepe Children’s Hospital, Ankara, Türkei
● W. Hao, Xinjang Medical University, Xinjang Hydatid Clinical Research Institute, Urumqi, Xinjiang, Volksrepublik China
● F He, Urumqi, Xinjiang Medical College, Urumqi, Xinjiang, Volksrepublik China
● RJ Horton, Life Sciences Network, Hitchin, England
● Maragakis, University General Hospital “Αttikon”, Department of Surgery, Haidari, Griechenland
● P Nicolaidou-Karpathiou, University General Hospital “Αttikon”, Department of Pediatrics, Haidari, Griechenland
● Y Shao, Urumqi, Xinjiang Medical College, Urumqi, Xinjiang, Volksrepublik China
● A Teggi, Department of Infectious and Tropical Diseases, University of Rome “La Sapienza”, Rome, Italien
● R Virdone, Azienda Ospedaliera “V.CERVELLO”, Department of Gastroenterology, Palermo, Italien
● K Vutova, Department of Infectious Diseases, Parasitology and Tropical Medicine, University of Medicine, University Hospital “St. I. Rilski”, Sofia, Bulgarien

Die medikamentöse Therapie mit Benzimidazolen ist eine der vier verfügbaren Therapieoptionen der zystischen Echinokokkose. Sie wurde in einer größeren Zahl klinischer Studien untersucht. Die Einzelstudien sind jedoch nicht groß genug, um den Therapieeffekt verlässlich abschätzen zu können. Auf Grund der Heterogenität der Einschlusskriterien und Studienendpunkte ist eine Metaanalyse nicht möglich. Zudem lassen die meisten der publizierten Studien keine Stratifizierung der Therapieergebnisse nach den ultrasonographisch-basierten Zystenstadien zu; eine Klassifikation, die heute bzgl. Auswahl des Therapieverfahrens und der Überprüfung des Therapieerfolges unerlässlich erscheint.
Die Reanalyse individueller Patientendaten erfolgt (1) zur Erfassung der Evidenz der Wirksamkeit der Benzimidazoltherapie auf der Basis verfügbarer Daten und (2) Planung einer multizentrischen klinischen Studie zum Zystenstadien-stratifizierten Vergleich der vier derzeit zur Verfügung stehenden Therapieoptionen, wovon Benzimidazole die einzige medikamentöse Option sind.

Förderung:  Europäische Union (INCO-MED)
Laufzeit: 2004-2008
WissenschaftlerInnen (Sektion Klinische Tropenmedizin): T. Junghanss, J. Kaur, M. Stojkovic, A. Kapaun
Kooperationspartner:
● Department of Epidemiology and Public Health, University of Bielefeld, Deutschland (O. Razum)
● Division of Infectious and Tropical Diseases – IRCCS S. Matteo – University of Pavia, Italien (E. Brunetti)
● Servico de Cirurgia Geral e Digestiva , Hospital de Pulido Valente, Universidade Nova de Lisboa , Portugal (A.Menezes da Silva)
● Area de Zoonosis, Consejeria de Salud y Servicios Sociales, Gobierno de la Rioja, Spanien (S. Jimenez)
● Department of Parasitology, Hassan II Institute of Agronomy and Veterinary Medicine, Rabat, Marokko (M. Kachani)
● Hepato-Gastro-Enterology Unit, Ibn Sina University Hospital, Rabat, Marokko (M. Benazouz)
● Research and Training Center on Vectors of Diseases, Ain Shams University, Kairo, Ägypten (R. Ramzy)
● Department of Veterinary Sciences, Laboratory of Parasitology, Université Mentouri, Constantine, Algerien (M.C. Benchikh-Elfegoun)
● Department of Biological Sciences, Yarmouk University, Irbid, Jordanien (S.K. Abel-Hafez)
●National School of Veterinary Medicine Sidi Thabet, Tunesien (S. Lahmar)
● Unit of Interventional Radiology, Faculty of Medicine, Hacettepe University, Ankara, Türkei (O. Akan)

Ziele des Projekts sind die Entwicklung einer standardisierten Methode für die länderübergreifende Datensammlung und Datenpräsentation auf dem Gebiet der Surveillance, Prävention und des klinischen Managements der zystischen Echinokokkose; die Sammlung und Bewertung von Daten zu Präventionsmaßnahmen in den endemischen Partnerländern sowie Sammlung und Bewertung von Daten zu den vier Therapieoptionen Chirurgie, PAIR, medikamentöse Behandlung und 'watch & wait' in den endemischen (Mittelmeerpartnerländer) und nicht-endemischen Ländern (EU); Empfehlungen bzgl. Surveillance, Prävention, Therapie und Qualitätsmanagement zu erarbeiten.
Die Datensammlung zur Diagnostik, Therapie und Kontrolle der zystischen Echinokokkose in den EchinoNET-Partnerländern sowie die Analyse der Daten sind abgeschlossen. EchinoNET erweitert derzeit das Netzwerk um Länder in Lateinamerika, in denen die zystische Echinokokkose endemische ist. Ziel ist es, die bislang zur Verfügung stehenden vier Therapieoptionen in einer Zystenstadien-stratifizierten multizentrischen klinischen Studie zu vergleichen. Dies wäre die erste ausreichend groß geplante und unter den erforderlichen Standards durchgeführte klinische Studie zu dieser vernachlässigten Erkrankung.

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